Egy kis "szünet" után ismét itt az ideje pár információmorzsának :-)
Gerecse terkep low
Nehezen, de összeállt a túra útvonala. Nagy fejtörést okozott, hogy hogyan tudom úgy megoldani, hogy minél kevesebb olyan utat kelljen megtenni, ami országúton közelében vezet.

Itt látható az eredmény.

A túra Tatabányán a vasútállomásról indul. Első úti cél a Turul lesz, közben levadásszuk a Turulhoz tartozó geoládát, ha már itt vagyunk, akkor ne menjünk el úgy, hogy nem hódítottuk meg. Ide egy egész egyszerű út vezet, de elég kaptatós. Szerencsére kiépített lépcsőn vezet, így a hatalmas szintemelkedést viszonylag könnyedén le lehet küzdeni, de készülj fel, hogy ez nem lesz egy leányálom és ez még csak a túra eleje.

A túra távja kb. 20 km, szóval ez sem nevezhető éppen kevésnek, és akkor ott van még a nagy szintemelkedés, ami kb. 300-350 méter, de nem kell megijedni, mert ez hamar le lesz tudva, mármint a szintemelkedés, és utána már csak "gurulunk" lefele és csak enyhe dombocskák következnek :)
A Kő-hegy oldalában 310 méter magasan, a Turul-emlékműtől 200 méterre található a környék legszebb kirándulóhelye a Szelim-barlang. A barlang mintegy 45 méter hosszú, 12-14 méter széles, több oldalága és két bejárata van. Innen megcsodáljuk a panorámát.

Vagy a rövidebb úton megyünk tovább vagy a tanösvényen. A Kő-hegy tetején néhány éve az önkormányzat Turul-tanösvény néven alakított ki egy másfél kilométeres útvonalat a Turul és a Szelim-barlang között, amely bemutatja a Vértes és a Gerecse jellegzetes kőzeteit, növény- és állatvilágát.

A barlangtól nem vezet hivatalos turistaút (tudomásom szerint) a következő célpontig, ami nem más, mint a bányász emlékmű, azaz a kilátó. Vagy bevállaljuk a kalandos utat, amit térkép csak néha jelöl, vagy visszaballagunk a Turulhoz (kb. 900m) és onnan indulunk el előbb a piros vonal jelzésen, majd lefordulunk a piros háromszög jelzésre és innen már "egyenes" út vezet a kilátóig. Ranczinger Vince kilátó régen aknatorony volt, melynek feladata a kasban utazó bányászok felhúzása és leengedése. Az aknatorony tetejére 156 lépcsőfok vezet fel. A toronyban csodálatos panorámában gyönyörködhetünk: Óbaroktól, Oroszlányon át Komáromig, mintegy harminc kilométeres körben látható a panoráma.

Ezt követően utunk a János forráshoz vezet (ha szerencsénk van, akkor még víz is lesz benne, bár az utóbbi években nem ez volt jellemző). Innen sajna nincs más út Vértesszőlősre, mint a műút mellett vezető kerékpárút, de szerencsére nem kell sokat kutyagolni rajta.

Vértesszőlős kis dunántúli falucska a Gerecse-hegység lábánál. Határában, egy kőbányában tárták fel Vértes László vezetésével 1963-68 között Európa egyik legidősebb, több százezer éves telephelyét. Az ásatás során napvilágra került a feltáró régész által Sámuelnek elnevezett előember tarkócsontja, valamint rábukkantak egy 6-7 éves gyerek tejfog-töredékeire is. Az előemberek telephelyén, a régi kőbányában a Magyar Nemzeti Múzeum kiállítása mutatja be a látogatóknak mindazt, amit a régészettudomány feltárt a több százezer évvel ezelőtti életből.

Utunkat a piros vonal turistajelzésen folytatjuk és elhagyjuk a települést. Egész a Ló-kútig megyünk, ahol a sárga és piros jelzés találkozik, a Baji vadászházig együtt megy a két utvonal, majd mi a sárga jelzésen haladunk tovább Baj irányába, útközben megnézzük a Középkori körtemplomot, majd a Szent Péter-képet. A sárga jelzésen egész Bajig haladunk, ahonnan már nincs messze a Cseke-tó, kirándulásunk következő állomása.

Itt megnézzük az Angol parkot. A nagy kiterjedésű parkot Esterházy Ferenc gróf megbízásából Böhm Ferenc 1783-ban létesítette, a 18. század második felében divatossá vált angolkertek mintájára. Az elnevezése is innen származik. Az ország legnagyobb ilyen parkjai közé tartozik.

Mielőtt folytatnánk utunkat meglátogatjuk a már beharangozott cukrászdát :-) Majd következők az Öreg-tó és környéke, itt számos nevezetességet meg tekinthetünk, de majd akkor eldöntjük, hogy időben hogy állunk és mire jut még idő. Akár körbe is lehet sétálni, ha lesz hozzá energia, de egy későbbi túra is szólhat majd erről.

Remélem ezen kis bevezetővel sikerült kedvet csinálnom a túrához és meg tudtalak győzni, hogy csatlakozz :-)